(5) vanaf zelfs voor Oud en Nieuw

8 januari 2016 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Hallo Allemaal,

Laten we beginnen met jullie allemaal een (verlaat..) zeer goed, gezond en gelukkig nieuw jaar te wensen!

Wij zijn 29 december vanuit Akaroa naar Lake Tekapo gereden. De rit gaat wederom ("I feel like a broken record") over een mooie highway (route 77), waarbij je plotseling langs mooie kliffen en diepe dalen rijdt, met strak blauwe rivieren. Lake Tekapo staat bekend om de zeer heldere en onvervuilde lucht waardoor het een van de mooiste plekken is om de sterrenhemel te zien. We kwamen laat aan, waardoor we een plek net buiten de camping kregen toegewezen, maar vreemd genoeg een top plek: recht voor het meer Tekapo. Dit meer is blauwer dan blauw en prachtig met het mooie weer dat wij hadden (strak blauw en zon overgoten). In de avond inderdaad een mooie sterrenhemel, die niet te lang duurde doordat de wolken kwamen opzetten, maar prachtig gezicht.

De volgende dag -een geheel grijze dag- zijn we naar Mount Cook gereden, de hoogste berg van NZ (3km+). Een fantastische rit door zeer woest gebied, volop hoge bergen die in de magische lage wolken lagen. We zijn met z'n 3-en een stuk de berg opgelopen waar je een goed uitzicht hebt op de gletsjer van Mount Cook en in de middag zijn we verder gereden naar Oamaru.

31 december kwamen we aan in Dunedin, mooi stadje waar we Oud en Nieuw hebben doorgebracht in een hotel. Het weer was erg mooi, zo'n graad of 20 en zeer warm op de terrasjes. In de avond liepen we mijn oud collega Marianne tegen het lijf, die een vakantie heeft in NZ met Senne, en die wij eigenlijk de volgende dag zouden ontmoeten. Oudjaar avond was 'apart'.. Pepijn lag natuurlijk vroeg in bed en wat doe je dan? Enige wat open was in het hotel was het Casino, dus... daar gingen we. Avondje Casino, op zich niets mis mee, maar een beetje vreemd op Oudejaarsavond met 100 Chinezen! Super leuke avond gehad met elkaar en nee: niets gewonnen en niets verloren :)

1 januari waren we kort bij Marianne & Senne en daarna hebben we op Otago Peninsula een tocht gemaakt waarbij we de blauwe pinguïn op nest hebben gezien, zeeleeuwen en zwevende albatrossen boven de kliffen. Het is een zeer magisch landschap op dit peninsula: het weer was mooi en warm, maar het peninsula kent een zeer mooie mist die vanuit zee binnen trekt een een zeer apart schouwspel levert (zie foto).

Via het zuidelijkste punt van het Zuider eiland (Invercargill), waar we bij Curio Bay spelende dolfijnen op 30 meter afstand zagen die door de golfen doken, zijn we beland in Te Anua. Te Anua is een leuk stadje en ligt aan een mooi meer met de hoge bergen van de Firodlands op de achtergrond. We hebben vanaf hier een dagtocht gemaakt over de Doubtful Sounds, een zeer stil en mooi Fjorden gebied. Gezien: Zeeleeuwen, Albatrossen, prachtige bergen en -op redelijk afstand- 2 Hump-Back walvissen.

Vandaag (8 januari) zijn we op en neer gereden naar de Milford Sounds. Ik denk de mooiste route tot nu toe: geweldige bergformaties, eeuwige sneeuw, wijde uitzichten en prachtige valleien.

We staan nu dus weer op camping Te Anua en vertrekken morgen naar Queenstown, waar we een paar dagen denken te zijn en dan door naar de Franz Josef gletsjer. Hopelijk wordt het weer beter, want we hebben nu een soort herfst stormpje rond de campert :)

Veel liefs en we laden gelijk wat foto's op!

MLP

1. Sjef Pronk:
    8 januari 2016
    Lisette en Matthijs, Beste wensen, goede gezondheid en een fijne reis toegewenst in 2016.
    Leuke verhalen, enorme ervaringen. Doorgaan zo, ik volg jullie met plezier. Probleemloze reis toegewenst en tot het volgende verslag, Sjef Pronk, Amsterdam
  2. Coby:
    Hallo Lisette, Matthijs en lieve Pepijn,
    Allereerst de beste wensen voor jullie in dit zo speciale jaar!
    Dat jullie lekker mogen genieten en goede reizen hebben.
    Wat heb ik weer genoten van de foto's en de verhalen.
    Hoe is het mogelijk hè, dat je zo ver van huis een oud-collega tegenkomt. Leuk hoor.
    Het Tekopa meer is ook prachtig! En natuurlijk alle foto's waar Pepijn opstaat. Schattig!
    Nu heb ik ook de camper gezien, maar je moeder vertelde dat jullie iedere avond het bed moeten opmaken. Dat is niet leuk hoor.
    Lekker dat jullie met Kerst in een hotel waren.
    Groetjes hoor, Coby
  3. Juliette:
    Hoi Lisette, Matthijs en Pepijn,
    Een heel fijn 2016 gewenst maar zo aan de foto's te zien komt dat wel goed. Wat een schitterende reis zijn jullie aan het maken. Geniet ervan en we blijven jullie volgen.
    Groetjes en liefs van Rob en Juliëtte.
  4. Suus:
    10 januari 2016
    Hoi Lisette,Mathijs en Pepijn,wat een schitterend verhaal met die bijzondere foto,s.Het is bijna niet te geloven dat jullie dat allemaal mogen zien en ervaren.je kunt ook nooit navertellen dat de aarde zooo mooi is!!!
    De foto van Pepijn bij het stenen beelde,weer vertederend.hij vermaakt zich wel en jullie ook.
    Ik ga vast en zeker nog een keer die reis maken maar heb nu geen tijd,ik heb het gepland in mijn volgend leven,dan spreken we elkaar vast en zeker.liefs van Suus.