(4) Kerst op reis

28 december 2015 - Akaroa Pier, Nieuw-Zeeland

Hallo, hallo!

Dank voor jullie verjaardagswensen!

1e kerstdag zijn we vanaf de walvissen in Kaikoura naar Christchurch gereden. C'Church is een stad van +/- 400.000 inwoners en getroffen door aardbevingen in 2010 & 2011, waarbij bij de laatste beving ongeveer 180 doden vielen. Goed, da's een aparte inleiding voor een kerstverhaal, maar feiten zijn feiten.. :)

Ons 1e kerstdiner bestond uit BBQ: kip en biefstuk van de gril met wat sla en gebakken aardappelen. Even wat anders dan de vele gangen die we normaal hebben in NL!

In C'Church hadden we even wat luxe geboekt in een mooi Motel op 1.5 km buiten het centrum. Toen we het centrum inreden slikten we even van het aanzicht: stukken met -na 4 jaar!- nog immer braakliggend terrein, panden die nog steeds in de steigers staan & volgespoten zijn met graffiti en veel panden met spaanplaat voor de kozijnen. Omdat er op 1e kerstdag ook nog eens geen mens op straat is, kregen we het gevoel dat de stad compleet verlaten was na een biologische aanval, maar -guess what- dat bleek niet het geval!

2e kerstdag: na mooi gezang voor Thijs gehoord te hebben -live en via Skype-, zijn we C'Church ingelopen en op een city tourbus gaan zitten. Tja, wat doe je anders met kerst? Het weer was top (25gr. en strak blauw) en de tour was zeer indrukwekkend. De meeste panden zijn nog steeds niet hersteld door verzekerings issues die nog steeds lopen. Wel interessant om te zien dat het normale stadsleven zich weer een gang vindt tussen de bouwvallen door; er is bijvoorbeeld een leuk winkelcentrum dat opgebouwd is uit zeecontainers. Bizar, maar er heerst wel een goede sfeer. Na nog een museum te hebben bezocht zijn we Indiaas gaan eten. Mooie kerstdiners dus :)

Op 27 december, 25 gr. & strak blauw, zijn we naar Akaroa gereden, een tochtje van 80km. Wederom een mooie route met een prachtig uitzicht op de baai vanuit de bergen bij aankomst (zie foto). Akaroa is het leukste dorpje dat wij tot nu toe gezien hebben; super sfeer, mooie pandjes, leuke winkeltjes en mooie restaurantjes. Het staat bekend om de Franse invloed die het nog steeds heeft en de dolfijnen die je hier in de baai hebt. We hebben lekker gegeten in een bistro en verder wat gelopen en rustig aan gedaan.

Morgen gaan we vroeg op pad voor een lange rit van 300km langs Geraldine en hopelijk tot aan Lake Tekapo.

Wij melden ons weer en wensen jullie veel succes met het uitzoeken van welk nieuwjaars feest jullie gaan bezoeken en met wie je wel en niet Nieuwjaar gaat vieren (en wie je dus teleur moet stellen..:)). Vooral wensen we jullie een zeer goed uiteinde toe en een goede start in het nieuwe jaar!

Oh ja, nog wat reisfeitjes na 3 weken:

*duurste benzine: 1.16NZD, goedkoopste benzine: 0.83NZD (x 0.63 voor Euro's)

*meeste km's op 1 dag: 286km (ruim 286 minuten)

*aantal foto's gemaakt: ruim 1.400 (1.045 bewaard)

*aantal km's gereden tot nu toe: 3.772

*hoogste temp: 32 graden, laagste temp: 9.5 graden

*lekkerste douche: Lisette, na 7 minuten al terug bij de camper omdat er een handgrote kakkerlak aan de binnenkant van het douche gordijn zat (die zij pas zag nadat ze lekker de shampoo wilde gaan uitspoelen..)

Veel liefs van MPL.

1. Coby:
    30 december 2015
    Hallo Lisette,Matthijs en Pepijn,
    Wat leuk dat ik jullie reis een beetje mag meebeleven! Geweldig!
    Mooie foto's gezien.Maar doe voorzichtig hoor! Pepijn langs een ravijn,brrrrr. Zijn L. en M. al jarig geweest? Alsnog Van Harte!
    Hebben de oma's al leuke feestjes gemist.
    Heel veel plezier en genieten op reis! Groet Coby
  2. Marjolein:
    1 januari 2016
    Happy 2016!!!
    Proost op veel mooie en veilige km samen!
    Dikke kus, Marjolein en Marilou
  3. Piet en Hanneke:
    2 januari 2016
    Happy New Year,
    Nog een hele mooie tijd daar in NZ

Gr Piet en Hanneke