(12) Laatste miles AUS, Hello USA & familie bezoek!

29 mei 2016 - Santa Fe, New Mexico, Verenigde Staten

Hallo allemaal!

Allereerst onze nederige excuses voor de lange periode zonder updates.. Maar: Alles gaat super goed hier! Wij hopen hetzelfde bij jullie allemaal?!

Onze laatste 3 weken Australie hebben we rondom Cairns doorgebracht, waar we aankwamen via Airlie Beach en Townsville (waarover ik niets benoemenswaardigs te melden heb..) en de paarden farm waar zus Maartje een paar maanden heeft gewerkt toen zij 18 was. We hebben wel prachtige natuur gezien in het Girringun National Park (Wallaman watervallen & Rain Forrest walk) en een geweldig mooi openlucht museum in het plaatsje Herberton (je weet wel: rechtsaf bij Atherton en dan recht door het Wongabel state forrest.. :)).

In de eerste dagen Cairns hebben we een tocht gemaakt met de Kuranda Scenic Railway vanaf Freshwater Station naar het Aboriginal (of Indigenous People) dorpje Kuranda. Een mooi dorpje via een geweldige tocht door regenwoud, over bergen & langs watervallen. De weg terug ging via een kabelbaan vaart van anderhalf uur (!) hoog, HOOG over de bomen van het regenwoud, over rivieren en hoge bergkammen (we genezen langzaam van onze hoogtevrees :) ).

Na een paar dagen Cairns besloten we om naar Cooktown te rijden: officieel het noordelijkste punt dat wij bezoeken in Australie en het meest noordelijke punt wat je zonder 4x4 kunt bereiken. Cooktown (waar kapitein Cook voor het eerst voet aan wal heeft gezet) is een klein plaatsje, maar heeft een mooi Cook museum met originele verhalen van de eerste ontmoetingen tussen Engelsen en de Indigenous People.

Na Cooktown hebben we een paar dagen in Port Douglas doorgebracht op een leuke camping van een Nederlandse dame (PD is een zeer leuk stadje waar we Australian Memorial day hebben gezien). Daarna zijn we via Daintree naar Cape Tribulation gereden. Hier hebben we meerdere boottochtjes over de rivieren in het regenwoud gemaakt op zoek naar krokodillen. In totaal hebben we er een stuk of 6 gezien, inclusief een ‘baby’ salty.

De laatste dagen Australia waren we weer in Cairns en hebben we op de camping doorgebracht en een echo gemaakt voor ons nieuwe druifje.

Op 2 mei vlogen we vanuit Cairns naar Brisbane, om de volgende dag de oversteek per vliegtuig naar Los Angeles te maken. In L.A. aangekomen (om 6 uur in de ochtend, na de 13 uur durende vlucht) hebben we onze US-style huurauto opgehaald -Jeep Cherokee- en zijn we L.A. en omgeving gaan verkennen. Beverly Hills, Bel Air & Hollywood, groter dan groots, geweldig om te zien.

Op dag twee zijn we om 12 uur ’s middags door de schoonmaakster wakker gemaakt… We zijn in de auto gestapt richting Manhattan Beach, waar wij de dag ervoor heerlijk hadden geluncht, om vandaag weer lekker te ontbijten. De laatste dag hebben we een grand tour L.A gedaan: de Hollywood sign, Melrose Place, Rodeo Drive, lunch in de ’50 jaren stijl’ Mel’s drive-in, de Don Johnsen & Sophia Loren sterren op de Hollywood hall of fame bekeken en een paar uur naar de gekte van Venice Beach gekeken. Als afsluiter kwamen we op onze slippers terecht in een geweldig (en luxe) restaurant in Malibu. Top diner en de beste afsluiter van onze 1e stop in L.A.

6 mei zijn we weer op het vliegtuig gestapt naar onze volgende bestemming Orlando, FL. de 1e staat van de 50 staten!

Hier hebben we de volgende dag onze camper voor de komende 4 maanden opgehaald. Aangezien wij niet de beste campers hadden in zowel Nieuw Zeeland als in Australië, hadden we bij onze grote vriend Freek (onze reisadviseur), de dankbare taak neergelegd om ervoor te zorgen dat wij ditmaal een fatsoenlijke camper zouden krijgen. En… hij heeft onze verwachtingen overtroffen. De camper glom nog van de nieuwheid: 3k op de teller. Ons nieuwe huis is 10 meter lang & 3,5 meter breed, er kunnen panelen uitschuiven voor extra ruimte, dus wij zijn blij :-)!

Het plan was om binnen 5 dagen van Orlando via Miami naar Key West te rijden en vervolgens via Tampa omhoog naar Savannah te gaan om daar op 13 mei aan te komen om mijn schoonmama en schoonzusje daar te ontmoeten. En: Plan geslaagd! We hebben even gas gegeven en in deze 5 dagen ruim 1500 mijl / 2400 km gereden. Onze eerste stop was Cape Canaveral of Kennedy Space Center. Helaas hadden ze de dag ervoor net een raket launch, dus dat mistten we net, maar het park zelf was geweldig met een zeer indrukwekkende kennismaking met de Space Shuttle als klapstuk van de dag. Verder hebben we 2 dagen in Key West gespendeerd en hebben we een goede indruk van Florida gekregen. Het is een mooie staat (volgens Lisette), lekker weer, lekker eten & veel “oudjes”.

Nu met gierende banden naar Georgia, staat #2.

13 mei zijn wij aangekomen in Savannah, Tybee Island. Vandaag komen Mariette en Maartje aan in Savannah. Wij hebben in de ochtend alle benodigde boodschappen voor een BBQ gedaan, om in ieder geval de eerste avond lekker te kunnen BBQ-en met z’n allen. Zowel in NZ als in AUS zijn wij er niet in geslaagd een echt goede slager te vinden, maar in Savannah is het gelukt. Voor 150 dollar aan vlees gekocht; heeeeeerlijk.

Op het moment dat wij de BBQ in elkaar aan het zetten waren, kwamen de twee dames aan. Na elkaar zo’n 5 maanden niet te hebben gezien, was dat heel bijzonder. Wij waren blij, maar Pepijn was door het dolle heen om “oma” en “tante Maat” weer te zien. Deze dag afgesloten met een heerlijk BBQ en lekkere wijntjes.

De volgende dag zijn we Savannah ingegaan en hebben we het historisch centrum bekeken. We zijn onder andere naar de plek van de Forrest Gump “chocolate-box” bak scene gegaan, hebben de vele Live Oaks met het typerende Spanish Moss bewonderd en door de mooie straatjes met haar boetiekjes gestruind.

’s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij de “Crabshack” op Tybee Island, een typische belevenis in Georgia.

De volgende dag hebben we ons boeltje gepakt en zijn we in noordelijke richting naar Charlston gereden. Op de route hiernaartoe zijn we gestopt op de Boone Plantation. Op het landgoed kom je via een park op de oprijlaan naar de Mansion. De oprijlaan heeft aan weerszijde Live Oak bomen met Spannish Moss staan en is echt een plaatje uit de tijd van de Civil War en riep bij ons beelden op die wij ons herinnerden uit de serie ‘North & South’. De Plantation is prachtig, het landgoed is prachtig, de Mansion van de familie is schitterend en de oude slavenhuisjes zijn nog in takt en geven ook de barbaarsheid van deze tijd een gezicht. Al met al een meer dan mooie dag en plaats om gezien en beleefd te hebben.

Charlston ligt in South Carolina (staat #3) en is een fantastisch historisch stadje. De ene straat is nog mooier en heeft NOG prachtiger koloniale panden met weelderige veranda’s dan de vorige, echt een parel van een stad. We hebben hier twee nachten gestaan op een heerlijke bosrijke camping en tot laat gepraat, wijn gedronken (niet iedereen..) en in het kampvuur gestaard.

Wij vonden het tijd om het nu meer in de Musikale richting te gaan zoeken en zijn vanuit Charlston naar Nashville gereden, staat #4: Tennessee. Wij hadden allemaal grote verwachtingen en die vielen een beetje tegen. We hebben de bekende straat vol met Honky Tonk muziekbarretjes gezien en zijn kort in het Johnny Cash winkeltje geweest. Toen hebben we besloten gelijk door te rijden naar Memphis Tennesee, Elvis territory. Wij hadden hier een mooie plek OP de campground van Graceland geboekt en Maartje & Mariette hadden een cabine met schommelbank geboekt.

Graceland was een geweldige ervaring. Op de Graceland Mansion hebben we ruim anderhalf uur een zelfstandige tour gedaan en zo het leven van Elvis doorlopen. De laatste stop op het landgoed was bij het graf van Elvis waar hij met zijn ouders ligt begraven.

Heel Graceland, dus de Mansion, de tentoonstelling van Elvis’ leven (en van hen die dit met hem mochten meeleven), zijn gouden platen, zijn films (hij heeft in 30 -!- films gespeeld..), zijn auto -en vliegtuig collectie was ook voor ons “hiervoor-nog-niet-Elvis-fans”, zeer indrukwekkend. Je loopt weg en neuriet de rest van de dag gegarandeerd Elvis krakers :)

Na Memphis hebben wij ons opgesplitst. De MLP's zijn via Vicksburg naar New Orleans gereden (langs de Mississippi) om hier het Civil War museum te bekijken (waar Thijs erg graag heen wilde :-) ). De dames zijn via Natchez en Baton Rouge naar New Orleans gereden. Het Civil War museum bestaat uit een klein museum met uitleg over de slag bij Vicksburg. Het indrukwekkendst is het park waar het museum opstaat en waar op een lengte van 16 mijl de stellingen staan aangegeven van de troepen gedurende de slag. Een prachtig park vol oude kanonnen, een oorlogsschip uit 1860 en de altijd indrukwekkende witte oorlogsgraven. De dag dat wij er waren waren er ook acteurs in uniform aanwezig. Staat #4 Mississippi.

De volgende dag stonden we weer met z’n allen op de camping in New Orleans, Louisiana (staat #5). De eerste dag hebben we de stad verkend op de Sight Seeing bus. Prachtige stukken zijn de bekende French Quarter, Jackson Square en het Garden District waar we buiten geluncht hebben.

Maartje en Mariette vonden het tijd dat Thijs en ik even lekker een avondje met z’n tweetjes hadden, dus wij zijn na de Sight Seeing bus samen verder New Orleans in gegaan.

Via de French Market zijn we naar Jackson Square en Bourbon Street gelopen. Bourbon Street is natuurlijk een must see en is een beetje te vergelijken met het Leidseplein van Amsterdam, alleen dan leuker en met veel “ouderen” die een bakkie te veel op hebben ;-)!

We hebben die avond op z’n Matthijs/Lisette’s een restaurant gevonden: 3 taxiritten naar 4 verschillende restaurants totdat we de juiste hadden. Al met al heerlijk om weer even met z’n tweetjes te zijn :-)!

En toen brak alweer de laatste dag aan met Maartje en Mariette… Thijs is die dag alleen naar het New Orleans 2e Wereld Oorlog museum geweest en de dames, plus Pepijn hebben een Swamp tour gedaan. Thijs heeft zijn dosis aan oorlog verhalen kunnen ophalen in het meest indrukwekkende WO II museum die hij heeft gezien (en dat zijn er nogal wat) en wij hebben uitermate veel Alligators, Wasbeertjes en vreemde vogelsoorten gezien.

De laatste avond was heel bijzonder. We hebben de avond afgesloten op de Paddel Steamer “Natchez” voor een avond cruise. Een perfecte drie uur durende vaart met buffet en fantastische Jazz muziek op een heerlijk warme zomeravond.

De volgende ochtend zijn M&M rond half tien vertrokken om weer richting Nederland te gaan: Mariette & Maartje (grote lieverds), dank jullie wel voor deze mooie tijd, wij hebben super genoten en Pepijn al helemaal!

Rubriekje ‘hoe gaat het met Lisette en de zwangerschap’?

Lisette is nu 23 weken zwanger! Wij weten het geslacht, maar we houden de traditie van niet vertellen in ere.

(M) Lisette, hoe voel je je?

(L) Moe en last van m’n rug :)

(L) Nee, het loop allemaal voorspoedig, maar af en toe wat last. Ik kijk ernaar uit om baby spulletjes te kopen en om de volgende echo te laten maken hier in de US.

(M) Wil je er verder nog iets over vertellen :)

(L) We gaan nu kijken en goed uitzoeken hoe we de bevalling in de US kunnen laten verlopen, dus dat is wel spannend!

(M) En voel je het kleine druifje al een beetje….?

(L) Dat weet je! Ja, hij/zij is hartstikke druk en goed aanwezig in de buik! Al een week of 4, maar nu is het echt spitsuur :)

Zie verder de foto’s voor de lichamelijke ontwikkelingen van Lisette :)

Wij zijn nu op weg vanaf New Orleans naar Colorado, dus melden ons binnen 4 weken weer met meer kilometer verhalen

Veel liefs van ons allemaal!

NOTE: Staten aangedaan tot heden:

1- California (L.A.)

2- Florida (Orlando, Cape Canaveral, Miami, Key West, Tampa)

3- Georgia (Savannah)

4- South Carolina (Charlston)

5- North Carolina (kort doorheen gereden)

6- Tennessee (Nashville, Memphis)

7- Mississippi (Vicksburg)

8- Arkansas (puur alleen twee uur verkeerd gereden… :) )

9- Louisiana (New Orleans)

1. Assu engwerda:
    30 mei 2016
    Ik stel me voor dat jullie nu , vooral met die 10 meter lange ' woonwagen ' toch doodmoe moeten zijn van al dat rijden.

maar op de foto's staan jullie er nog goed bij !

Intussen eerst gefeliciteerd met het nieuws dat de ooievaar ook weer verwacht wordt.
    Wat een ongelovelijk reis verhaal zeg !!1

Nou ik ben al moe van het lezen van jullie blog en het is twee uur in de vroege morgen op onze Memorial day dus ik ga wel even pitten en wens jullie alvast weer heerlijke reizen en graag tot horens en tott ziens wanneer jullie landen in NYC .

assu
  2. Ans:
    Hallo,
    Ongelooflijk wat hebben jullie al veel gezien ook Pepijn wat een indrukken !
    Ik vond het weer prachtig om jullie verslag te lezen en de foto's te
    bekijken. Lisette ik hoop dat alles voortvarend verloopt de laatste
    Loodjes moeten nog komen. Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag groetjes en liefs uit St. Nijk
    Ans
  3. Nathan en Marije:
    30 mei 2016
    Wat een prachtige en vooral jaloersmakende verhalen!
    En wat zien jullie er goed uit! Ga zo door, lekker genieten.
    We kijken al uit naar de volgende verhalen en foto's.

Liefs, Nathan, Marije, Lara en Menno
  4. Harm:
    30 mei 2016
    Ik krijg ook steeds meer zin in zo'n trip. Veel plezier daar!
    Gr. Harm
  5. Coby:
    31 mei 2016
    Hallo Elvis fans! Ja, dat was uit mijn tijd!
    Dankjewel voor weer leuke foto's en verhalen! Wat zien jullie veel bijzondere dingen. Zelfs een space shuttle.
    En geweldig dat 1 oma en tante geweest zijn. Ook zij hebben genoten zie ik. Jammer dat Pepijn niet wil praten tegen de oma hier, maar wel tegen veel vreemden daar.
    Fijn dat het goed gaat met Lisette en de baby.
    Geniet weer lekker verder en groetjes, Coby
  6. Marjolein:
    1 juni 2016
    Hey lieve wereldreizigers!
    Wat heerlijk om jullie zo gelukkig en ontspannen te zien en te volgen. Heb Mariette inmiddels gesproken en het was alleen maar een halleluja aan verhalen. Zo leuk dat jullie een stukje van deze reis met elkaar hebben kunnen beleven.
    Heel veel save miles/fun/sun/nice food and sightseeing gewenst!
    Dikke kus, Marjolein
  7. Piet en Hanneke:
    1 juni 2016
    Het luitjes,wat hebben jullie weer een mooi lang verhaal aan ons geschreven,fantastisch!!!!!! We hebben genoten,super.
    Gelukkig gaat het met Lisette en de baby ook goed,ruim over de helft van de zwangerschap.
    Nog maar lekker genieten in deze grote camper,hier in Nederland zijn we ook een keer op visite geweest bij een zakenrelatie van ons.Tsjonge tsjonge war een ruimte daarbinnen.

Gr. Ons
  8. A.essens:
    14 juni 2016
    hoi allebei;
    leuk verhaal om te volgen. Volgens mij is het niet alleen Lisette die door haar zwangerschap wat zwaarder aan het worden is met al dat lekkere eten!

gr

alex