(11) ByronBay, GoldCoast, Noosa, Fraser Island, Heron Island

11 april 2016 - Townsville, Australië

Hallo allemaal!

Hoe gaat het met jullie? We hopen alles heel goed :)

Wij hebben nog 3 weken te gaan in Australie dus nog tijd voor twee verslagen.

Na Sydney zijn we in twee dagen naar Byron Bay gereden. Een laid-back surfer kustplaatsje met veeeeel jonge surfdudes en surfchicks dus echt iets voor ons :)
We hebben hier 3 nachtjes gestaan met fabuleus uitzicht op de ocean en overdag waren we op het strand. Byron Bay heeft een van de beste pizzeria’s die wij hebben bezocht en verder zijn er heel, echt HEEL grote dragons. Er liep er eentje rond onze camper, bekijk hem maar goed op de foto..

Na Byron Bay kwamen we uit bij de Gold Coast (“naam is gekozen omdat alles hier extreem duur is”, volgens de taxi driver). Het is een van de bekendste toeristische plekken van Australie en heeft voornamelijk veel high rises. Wij hebben er 3 nachten overnacht, mede vanwege de medische tests die Lisette moest ondergaan voor de zwangerschap.

We hebben hier wel lekker kunnen shoppen (lees: voornamelijk kleren voor Pepijn :)), verder een top steak gegeten en biertjes gedronken met “JAWEL-daar-is-hij-weer”: Nathan, nu officieel vriend van de reis (inderdaad, de Nathan uit Perth en Sydney!). Verder kwamen er ’s nachts op de camping extreem veel fruit-vleermuizen en dan praat ik over vleermuizen met een spanwijdte van 1 meter plus, die recht boven je hoofd de bomen induiken om even uit te rusten. Schijnen verder heel lieve beestjes te zijn..

Vanuit de GoldCoast zijn we doorgereden naar Noosa, een heel leuk plaatsje aan de kust en doet een beetje denken aan zuid Frankrijk met de leuke boulevard met winkeltjes en koffie tentjes. Dus heel relaxt -vinden wij-. Hier hebben we anderhalve dag doorgebracht en is Pepijn nog meer een water rat geworden dan hij al was.

Met Pasen kwamen we aan in Hervey Bay. Pasen schijnt een groot feest te zijn in Australie en veel mensen gaan dan kamperen met familie. Vanuit Hervey Bay hebben we een dag excursie gemaakt naar Fraser Island, het grootste zandeiland van de wereld met mooie natuur (onder andere een prachtig blauw meer en regenwoud).

De volgende stop was Agnes Waters. Ennnn; we hebben een nieuwe ‘Beste Camping van de reis!”. De camping in Agnes Waters ligt prachtig aan een rustige baai. De eerste nacht hebben we een ‘safaritent-bungalow op pootjes’ gehuurd, met prachtig uitzicht op palmbomen en de oceaan. Hier weer 2 dagen geweldig op het strand gelegen (Agnes Waters is zo’n beetje het laatste strand waar je zo de zee in kunt zwemmen, zonder dat je geraakt wordt door mogelijk dodelijke stingers of dat er Salties -zoutwater Crocs- achter je aankomen) en hebben we met de 27 graden warme golven gestoeid. Ook Pepijn wordt al dapperder met de golven van +2 meter hoog en spoort ons fanatiek aan hem mee te nemen als we gaan ‘plonsen’! Grappig aan Agnes Waters is dat het water 500 meter verderop wemelt van de Bull Sharks en Tiger Sharks, beiden in de top-2 van meest dodelijke haai encounters met mensen…

Aangespoord door de vakanties hier, hebben ook wij besloten 4 nachten op een eiland te boeken. We zijn naar Heron Island gegaan, een eiland die het meest zuidelijk ligt op de Great Barrier Reef (GBR is een van de natuurwonderen van de wereld en een die je ook vanuit het heelal nog kunt zien).
Heron Island is vnl gericht op de natuur. Na een boottocht van 2 uur kwamen we aan op het eiland dat je in 25 minuten rondloopt over het witte strand en wat omgeven is door kristal helder water. De eerste avondwandeling zagen wij een Groene Schildpad, meerdere Rays en blacktip & white tip haaien op minder dan 3 meter van het strand (misschien een van de redenen dat Lisette het zo belangrijk vond dat ‘er toch een moeder bij Pepijn op het strand moet blijven’ als we daar waren :).

Het ultieme hoogtepunt was dag twee, toen we tegen zonsondergang een ‘turtle hatching’ zagen. Meer dan honderd mini-schildpadjes waggelden het bos uit, schoven en ploegden met hun platte flippertjes over en door het zand, buitelden om de paar stappen in de dieptes die de voetsporen van mensen in het zand hadden achtergelaten, maar klauterden er telkens vliegensvlug weer uit om het enige doel te bereiken dat zij voor ogen hadden: zsm de ‘veilige’ zee bereiken. Super mooi en indrukwekkend om te zien, dramatisch ook als een haai of zeevogel een kleine te pakken had, maar geweldig om die kleine wezentjes van zo dichtbij te zien!

Tweede hoogtepunt waren de 2 snorkel tochten, waarbij ik 3 schildpadden op reikwijdte tegenkwam. Tocht 2 was met Arthur en Karen, een ouder echtpaar die we in het restaurant tegenkwamen en die al 40 jaar op Heron Island kwamen, mede omdat Arthur Karen hier ten huwelijk had gevraagd (jaja, romantiek alom!). Een goede keus om met hen te snorkelen, omdat zij de wateren zeer goed kennen en konden over alle visjes, zeekomkommers en koraal wat vertellen. Ze leidden me zonder moeite naar de Nemo visjes die door minder dan 1% van de gasten gezien wordt en we zagen de zeldzame en zeer giftige Lion vis, die zij nog nooit in de 40 jaar snorkelen zagen. Zij zagen verder 3 Lemon of Black Tip sharks (waarvan er een ‘gigantic’ was en pal langs ons zwom..), maar ik heb die niet meegekregen.

Super eiland & super natuur!

Terug op het vasteland (na 2 uur lang zeer hoge golven te hebben getrotseerd waardoor 20% van de gasten licht tot zwaar misselijk over de railing naar de horizon lag te turen), besloten we weer de Outback op te zoeken. Dus zijn we gaan rijden naar Winton, de Dinosaurus hoofdstad van Australie.

Hier hebben we de opgravingen gezien, de +36 graden temperatuur doorstaan en hebben toen toch maar besloten dat we genoeg Outback hebben gezien voor de komende jaren.... Dus zijn we via het bruisende Hughenden (1120 inwoners, waarvan zich er 3 buiten wagen) en na 1200 kilometer weer aan de kust aangekomen in het mooie stadje Airlie Beach aan de Whitsunday Coast.

Hiervan meer in het volgende verslag.

Het ga jullie goed en laat ons weten als jullie komende maanden in de USA zijn, dan kunnen we kijken of we elkaar kunnen meeten.

Veel groeten en liefs,
MLP

1. Piet en Hanneke:
    11 april 2016
    natuurlijk van harte gefeliciteerd met het blijde en goede nieuws,
    er komt een "pronkstukje' bij.GEWELDIG HOOR.
    Natuurlijk hebben we weer van jullie reisverhaal genoten.prachtig|||
    Tot later
    gr.Piet en Hanneke
  2. Bontje en Anne Kramer:
    12 april 2016
    Van harte gefeliciteerd met het goede nieuws. We lezen jullie reisverslag met grote interesse en hebben soms kippevel van jullie avonturen.
  3. Coby:
    12 april 2016
    Van Harte Gefeliciteerd lieve mensen! Pepijn is al een mooi "pronkstuk"maar wat zou een lief schattig meisje ook geweldig zijn om mee te pronken.
    Hoe is het Lisette? Moet je nu rustig aan doen? Snel moe?
    Dan heb je de controles v.d.zw. steeds op andere plekken.
    En t.z.t. bevallen in Amerika? Het is wel heel exclusief ! Een verhaal voor de Libelle ofzo.
    Het allerbeste hoor voor jullie.
    Groetjes Coby
  4. Ans:
    Van Harte Gefeliciteerd wat leuk ook voor Pepijn,
    Moet je het nu wat rustig aan doen of valt het wel mee.?
    Ik heb weer genoten van jullie belevenissen.
    Op dit ogenblik ben ik op Cape Verde wandelen het is hier erg mooi.
    Ook op Fogo geweest nu zijn we op Santo Antano we zijn op Sao Vicente geweest.
    Groet Ans
  5. Suus:
    13 april 2016
    Dag lief klaverblad???? Ik kan nu geen trio meer zeggen.
    Wat geweldig voor Jullie en het ziet er prachtig uit,Ik zie iets anders en wat al een groot hoofdje met Lisette haar kinnetje. Het zijn maar details die Ik ,,wil,,, zien..
    Wat is Pepijn ook energiek zeg,Ik vind die foto naast het wandelwagentje met mamma ook zo parmant..
    Ik wens Jullie nog fijne weken en Dan naar U.S.A. Skypen we nog even? Lieve groet van Suus.
  6. Herre en Hennie:
    19 april 2016
    20 april 2016.
    Geweldig nieuws straks met z'n vieren.
    Van Harte Gefeliciteerd. Jullie verslagen zijn geweldig of je
    het zelfs beleefd.Wij wensen jullie verder nog een fijne reis.

groetjes Herre en Hennie.