(14) Sin City-L.A.-SF-Yosemite ennn...: Canada!

10 juli 2016 - Victoria, Canada

Hallo Allemaal!

Wij lazen dat het in Nederland nu zo’n 26 graden is, dus we zijn blij voor jullie! We hopen alles goed met jullie? Laat het ons weten?!

Na de vele natuurparken ging de route nu vanaf de Grand Canyon naar Sin City, AKA Las Vegas. De route is zo’n 280 mile lang en duurt tegen de 5 uur… dus daaaarrrrr gaaaan we weer!

De belangrijkste korte stop was bij de Hoover Dam, de belangrijkste dam in Nevada en waarschijnlijk een van de mooiste die gemaakt is. De dam is gemaakt tussen ’31 en ’35 in prachtige Art Deco stijl. Opmerkelijk was de veel strengere beveiliging vergeleken met 7 jaar geleden (tot en met een agenten-bezoek in de camper).

30 kilometer verder doemden de torens en lichtjes op en reden we Las Vegas binnen. Lisette had een camping plek net buiten de Strip weten te bemachtigen. Omdat het kwik boven de 40 graden kwam, besloten we om eerst een paar uur met z’n allen te plonsen en daarna met de taxi de strip te gaan bekijken.

We reden eerst naar het Venetian Casino & Hotel en je blijft je verbazen over de pracht en praal en de afmetingen van deze casino’s. Niets is te gek, alles is groter dan groots en dan past half Venetië inclusief de grachtjes ook nog eens in het gebouw. We hebben hier bijna tussen de slot machines gegeten en zijn toen over de Strip naar het Bellagio gelopen.

Op straat is het een gekkenhuis, zo druk en levendig en velen uitgedost en aan de drank (in cocktail glazen van een meter lang). Bij het Bellagio Casino is iedere dag een grootse fontein show wat ons leuk leek voor Pepijn, ware het niet dat het mannetje al lag te slapen toen deze begon. Dus na het waterspuiten met z’n allen de taxi in en naar de camper.

De volgende morgen reden we naar Anaheim, Californie. Een stad tegen L.A. aan en vooral bekend om het belangrijkste pretpark ter aarde: Disneyland!

We stonden op een stadscamping, 15 minuten van het park en kregen om 22.00 uur al een voorproefje toen de +20 minuten durende Disney vuurwerk show losging. Dit gebeurt iedere avond (leuk voor de buren :)) en is er wordt meer afgestoken dan wat de gemiddelde stad in de US afsteekt met 4th of July.

In de ochtend waren we tegen 10 uur in Disneyland (37 graden warm). We hadden de keus tussen het traditionele Mickey Disneyland en het nieuwe Disney Adventure Park (waar de attracties van nieuwe hits zoals Cars en Star Wars staan). Ondanks dat Pepijn de grootste fan van Cars is, dachten wij toch dat het traditionele park leuker voor hem zou zijn.

Disneyland is alles wat je ervan voorstelt. Super groot, super schoon en een super ‘feel good’ sfeer (zelfs wij werden er vrolijk van na een ochtend kibbelen tegen elkaar :)). Het personeel is ongelofelijk in zijn rol. Glimlach van oor tot oor en je gaat erin mee.

De eerste attractie die we zagen en die geschikt was voor Pepijn (althans, zo stond het op het bordje) was Mr. Toad’s wild ride, wat werd omschreven als “een leuke auto achtervolging door London”. Pepijn met mama in het eerste karretje en papa erachteraan. Na de eerste bocht werd al duidelijk dat dit geen ritje voor 2 jarigen was, want het bleek een soort donker spookhuis met scherpe bochten en harde geluiden… Toen ik bij de uitgang kwam zag ik Lisette alle zeilen bijzetten om Pepijn te troosten, na een voor hem 5 minuten hellerit…

Pepijn was na dit ritje niet meer in zijn sas en moest zelfs van Mickey niets meer weten. Enige wat wij konden bedenken was om nog te proberen het andere park in te komen en hem met behulp van zijn geliefde Cars figuren weer vertrouwen in de wereld te geven :)

Na wat minuten het zielige verhaal uitgelegd te hebben kregen we tot onze verbazing toegang tot het andere park (a 105$) en gingen we het Adventure Park in. Ook hier de geweldige sfeer en na een bezoek aan de Cars shop had Pepijn al een werelddag! Verder hebben we hier heerlijk rondgebanjerd, voornamelijk in Cars world waar Pepijn zijn helden ‘Bliksem’ en ‘Takel’ rondrijden. Heaven voor Pepijn (al was Takel “echt wel nep” volgens hem…). Papa ging nog even in de 8-baan en tegen 7 uur gingen we weer naar huis nadat we een stuk van de afsluitende optocht hadden gezien (helemaaaal te gek).

Het werd nu tijd om naar het noorden te gaan, dus zijn we via Malibu (prachtige camping met uitzicht over de Pacific) en Santa Barbara (heerlijk geluncht in een traditionele Franse bistro #MatthijsHelemaalInZijnSas! en met 42 graden op een ranch gekampeerd) naar San Francisco gereden.

De rit Santa Barbara - San Francisco is 450 mile lang en duurt ongeveer 7 uur. De route over Highway 1 en Highway 101 is STUNNING. Het merendeel van de route gaat over en langs gebergte met aan je linkerhand de Pacific, echt een van de mooiste routes die wij gereden hebben met een stop bij een kolonie zee-olifanten als toetje.

We hadden een stadscamping naast de Highway aan de overkant van de baai van San Francisco (SF). Aanvankelijk haalden we onze wenkbrauwen op voor deze camping, maar hij bleek perfect! Op slechts 10 minuten lopen kwam je bij de “Larkspur”-pont naar SF en na een mooie overtocht over de baai (met uitzicht op de Golden Gate, de Bay Bridge, Alcatraz en de fameuze San Quentin gevangenis, waar je de inmates nog ziet gewichtheffen op de luchtplaats in hun oranje overalls..) stond je met 30 minuten in de Ferry Building in de stad. Prachtig!

In SF hadden we op dag 1 een afspraak bij het ziekenhuis om de 28 weken check up te doen. De check up was helemaal goed en via het ziekenhuis kwamen we ook in contact met een ziekenhuis in NY voor een mogelijke Amerikaanse bevalling, wat nog steeds de bedoeling was.

In totaal zijn we 4 nachten gebleven en hebben we genoten van SF. Het weer was prachtig (gevoelstemperatuur van 25 graden & strak blauw wederom). De Ferry Building waar we met de pont aankwamen is fantastisch met kwaliteit eetwinkeltjes. We hebben daar in een trendy restaurant ‘The Slanted Door’ super Vietnamees geluncht, ik ben naar de kapper geweest, we hebben geshopt voor de baby in de prachtige wijk Fillmore, zijn daarna naar huis gebracht door Yuri (die we totaal niet kennen), hebben door de stad gestruind en met Matthijs zijn oud collega Daniel Sijes en gezin (toevallig op vakantie in de US) geborreld bij Pier-39.

De laatste dag dat we er waren bleek dat het de Gay-Pride Parade was, DE bekendste Gay Parade. Ik ken het omdat mijn Amsterdamse kapper Theo hier ieder jaar naar toe gaat. Ik grapte tegen Lisette dat we hem tussen de miljoen mensen misschien nog tegen zouden komen. Gay Pride is een gekkenhuis. Een super drukke optocht, al vinden wij dat de grachten van Amsterdam de parade wat mooier maakt. Ook heeft Amsterdam AANZIENLIJK minder compleet-naakte-opa’s-met-roze-tasjes rondlopen.. Toch mooi om mee te maken en helemaal grappig dat we een hoek omgingen en we Theo de kapper tegenkwamen (ehh… en hij was completely, BUTT-NAKED…)!

Na deze schok zijn we SF uitgevlucht en richting wijngebied gereden en toen op weg naar Yosemite National Park. Hier stonden we 3 nachten op een campsite net buiten het park. We hebben 2 dagen door Yosemite gereden en zijn af en toe uitgestapt voor een kleine wandeling, onder andere naar een waterval en rivier. Yosemite is voor mij het mooiste park tot nu toe (Lisette twijfelt nog tussen Yosemite en het Estes Park). Geheel anders dan de National Parks die we al zagen, omdat het veel groener is en je compleet overrompeld wordt door snelstromende rivieren, super hoge watervallen en GIGA rotsformaties zoals de Half Dome en El Capitan. Op en top Indian country en de vergezichten zijn ook hier weer fenomenaal, bekijk de foto’s maar!

Na Yosemite besloten we om terug te keren naar SF, mede omdat dit het weekend van 4th of July was. Voordat we in SF aankwamen zijn we nog gestopt in de haven nabij Oakland om naar de USS Hornet te gaan. Dit vliegdekschip heeft vanaf 1942 dienstgedaan in de 2e wereldoorlog en is 59 keer aangevallen door Japanse vliegtuigen en oorlogsbodems. Voor mij een must-see. Prachtig schip, we hebben het geheel doorgelopen, zijn op de landingsbaan geweest en hebben een mooie rondleiding gehad in de scheepstoren boven de landingsbaan met prachtig uitzicht op schip en de baai met SF op de achtergrond.

In SF waren we nu 3 nachten, hebben we geshopt voor Lisette en mijzelf en hebben we met mijn oud collega’s Mike Goodenough en Darryn Reeds (toevallig voor zaken in SF) uitgebreid geborreld. Het weer was een stuk minder warm (tegen de 16 graden), maar het was weer super leuk. SF: geweldige stad en steekt Sydney zeker naar de troon als mooiste & leukste stad van de reis.

Na SF moesten we even gas geven, want volgende missie was Vancouver Island (Canada), een route van 864 mile. De eerste stop onderweg was Redding en via een prachtige bergweg (waar we 4 uur niemand tegenkwamen) kwamen we de volgende dag op de camping op de Avenue of the Giants. De Avenue of the Giants staat al lang op mijn wish-list en is een 31 mile lange weg die dwars door de Red Woods slingert. In de Red Woods staan de grootste bomen ter wereld, de Sequoia bomen kunnen 2200 jaar oud worden (..) met een hoogte van over de 120 meter en een diameter van meer dan 6 meter (groot genoeg om een auto doorheen te rijden). Hier hebben we de bomen geknuffeld (Pepijn: “Mama, papa, die-die-die bomen zijn GI-JANTISCH”) en zijn de volgende ochtend doorgereden naar Portland.

In Portland hebben we alleen een nieuwe lens voor de camera gekocht (2e deze reis..) en zijn over de Highway 101 (daar heb je ‘m weer) wederom spectaculair langs de kust naar Port Angeles gereden, waar we de oversteek naar Victoria (Canada) hebben gemaakt. Tijdens de oversteek van 1.5 uur hebben we onze ogen uitgekeken op de boeg van het schip, want de ene Humpback-walvis na de andere liet zich hier zien op nog geen 30 meter afstand van het schip.

We zijn nu dus in Canada en gaan morgen op Orca excursie, iets wat sinds onze vakantie in Argentinië al hoog op ons wensen lijstje stond!

Rubriekje: ‘Hoe gaat het met Lisette en de zwangerschap’?

Lisette is nu bijna 30 weken en we hebben besloten om toch maar terug te keren naar Nederland en daar de baby ter wereld te laten komen. Dit zeker ook met het oog op de stress en de hoge kosten in de US.

De zwangerschap verloopt heel goed en Lisette ziet er fantastisch uit! Minpuntje is dat de vermoeidheid toeneemt en de buik nu in de weg gaat zitten. Voor de gesteldheid is het ook niet echt bevordelijk dat we zo lang aan het reizen zijn op sommige dagen, waardoor Lisette hevige rugpijnen heeft. Buiten dit (..) gaat het goed: de buik groeit gestaag en de kleine is vaak extreem druk. We zijn zeeeer benieuwd hoe de kleine is en hoe hij/zij eruit ziet. Pepijn is tot heden gematigd enthousiast, maar wat zal het leuk zijn als hij straks de grote broer kan uithangen.

Veel groeten en liefs aan allen!

-MLP

=====

Update staten:

1  -California (L.A.)

2  -Florida (Orlando, Cape Canaveral, Miami, Key West, Tampa)

3  -Georgia (Savannah)

4  -South Carolina (Charlston)

5  -North Carolina (kort doorheen gereden)

6  -Tennessee (Nashville, Memphis)

7  -Mississippi (Vicksburg)

8  -Arkansas (puur alleen twee uur verkeerd gereden… :) )

9  -Louisiana (New Orleans)

10-Alabama (Mobile)

11-Texas (lang doorheen gereden)

12-New Mexico (Santa Fe)

13-Colorado (Denver, Aspen)

14-Utah (Nat’l Parks: Arches, Canyon Lands, Monument Valley, Bryce, Zion)

15-Arizona (Grand Canyon)

16-Nevada (Las Vegas)

x -California 2e keer (L.A., SF, Yosemite Nat’l Park)

17-Oregon (Portland)

18-Washington (5 uur doorheen gereden zuid-noord)

19-Brits-Columbia, Canada (Vancouver Island)

1. Marjolein:
    11 juli 2016
    Blij verast om zo snel na de laatste update weer mail te ontvangen over een gloednieuw reisverslag! Het land van uiterste wordt wel bevestig: stiltes, prachtige natuur en daarnaast totale gekte in Las Vegas en tijdens de Gay Parade, de ongedwongen kappersbezoekjes zijn verleden tijd!!
    En dan het nieuws dat jullie binnenkort weer in Nederland zijn!!?! Het wanneer en waar horen we nog wel, ga eerst nog maar de miles stand verder opvoeren van jullie camper!
    Have fun!! X
  2. Suus:
    13 juli 2016
    Ik vind het allemaal te gek om waar te zijn en ben blij dat ik jullie weer in levende lijve kan begroeten in Aug.????

Liefs t Suus.
  3. Herre en Hennie:
    13 juli 2016
    Hoi Matthijs,Lisette en Pepijn,

De verslagen van jullie reis zijn geweldig.De keus om weer terug te komen voor de bevalling is denk ik een heel goede keus,

Groetjes Herre en Hennie.
  4. Sjef Pronk:
    18 juli 2016
    Hallo reis familie. Mooie foto's, geweldige text. Ik geniet mee met de reisverhalen. Sommige trips heb ik ook gemaakt, wel vermoeiend. Kan me voorstellen dat je terugkomt, in de situatie van Lisette. Goede reis nog even volhouden. Zo'n reis doe je niet gauw nog een keer. Geniet ervan. Veel succes en goede terugreis.
  5. Piet en Hanneke:
    20 juli 2016
    Hallo MLP,
    Wat weer een boeiend reisverslag,en wat hoge temperaturen.
    Goed dat jullie nu een beslissing genomen hebben om naar Nederland terug te keren voor de bevalling,begrijpelijk hoor.
    Nog een paar weekjes en dan zit het erop.
    Lekker genieten met z'n drieën.

Gr.Piet en Hanneke