(6) Queenstown - Franz Josef Glacier - Moana

14 januari 2016 - Moana, Nieuw-Zeeland

Hallo allen,

In Queenstown hebben we twee dagen op 2 verschillende camping sites gestaan, de eerste was in het centrum. Vanaf de camping zijn we naar het restaurant gedeelte aan het meer gelopen: volop leven daar! We hebben heerlijk vis gegeten in een leuk restaurantje, aan de rand van het meer. Queenstown ligt fantastisch: In een prachtige vallei, dus een super uitzicht op de bergen (ZEKER bij zonsondergang) met een strak diepblauw meer op de voorgrond. Als je ergens moet wonen, zou dit geen slechte keus zijn vinden wij!

De volgende dag zijn we naar Gibbston gereden, waar de oudste Bungy jump is vanaf een 140 mtr hoge en mooie oude brug. Eronder bevindt zich (wederom) een kristal heldere blauwe rivier, dus zeker met het mooie weer die dagen (25 graden plus) een plaatje! Wij konden natuurlijk niet springen vanwege de plicht die we hebben voor het verzorgen van onze oogappel... Maar wellicht doen we dit nog een keer (als Pepijn ons wat moed heeft toegezongen). Pepijn vond het allemaal even prachtig, zeker toen we nog even langs de Jet Boats zijn gereden die over het water razen op een andere plek langs dezelfde blauwe rivier.

​Verder hebben we Arrowtown bezocht, leuke toeristische plek die bekendstaat om zijn goudzoeker verleden, lekker geluncht en door het plaatselijke museum gestruind.

​11 januari zijn we verder gereden door prachtige valleien en bergketens naar Wanaka. Ligt prachtig aan een... BLAUW MEER :). Geweldig weer (strak blauw en 27 graden), met zelfs een warme avond! Niet veel gedaan behalve lekker met Pepijn gezwommen en BBQ met wat mooie wijnen.

12 januari was het tijd om naar een van de hoogtepunten van NZ te rijden. Via een top route van 290km door Mount Aspiring National Park kwamen we aan bij de westkust. Franz Josef ligt bij een klein stadje, leuk toeristisch en we stonden op de mooie Rain Forrest camping. Camper tussen de groene bebossing: top plek!

12 januari was een belangrijke dag voor familie Pronk-Engwerda, waaaaant....: Pepijn heeft zijn eerste WC bezoek met succes afgelegd! Wij waren natuurlijk super trots, maar hij vond het zelf helemaal geweldig :) Pepijn zijn noemenswaardige woorden die de annalen in moeten: "Pijn (lees Pepijn) plasje doen met papa, mama niet mee plasje doen, mama foto maken van Pijn"! Da's toch een ventje om op te vreten?

13 januari zijn we natuurlijk naar de gletsjer gereden. Het was (tsja, Franz Josef ligt nu eenmaal in het regenwoud) MOTREGEN-achtig en grijs weer (ongeveer 16 graden, met lichte wind). De dichte grijze wolken lagen laag tegen de bergen aan. Wij een beetje balen, maar toch de wandeling gemaakt naar het uitkijkpunt (route van 10 minuten). Wij zagen een heel, heeel klein stukje grauw-witte gletsjer (omdat je wist dat daar ergens een gletsjer moest zijn) op een afstand van 2.5 km. Dat was het dan.

De motregen werd iets meer, dus wij liepen terug, maar besloten toch  (na "ietwat" inpraten op de reisgroep, lees: Matthijs alles uit de kast halen om Lisette te overtuigen) om 'even' dat wandelingetje te maken). De wandeling was zo'n 5km en voert eerst door wat regenwoud over een bergkammetje en dan door een zeer brede vallei vol met prachtige keien, gigantische rotsen en een woeste grijze rivier. Een prachtige wandeling door eerst heftiger regen en daarna droog weer. Het was een zeer pittige tocht, waarvan Pepijn toch een redelijk deel op de heenweg heeft gelopen.Maar de beloning was groots; een super view op de gletsjer, zeker toen de zon nog even doorbrak op het ijs en we nog een stuk gletsjer zagen afbreken, waardoor het blauwe ijs goed zichtbaar werd. Terug in het dorp zijn we nog een uur in de Glacier hot pools gaan zwemmen (baden tussen de 36 en 40 graden). TOP DAG, afgesloten meet 'wat' witte wijn!

Vandaag, 14 januari hebben we de hut weer ingepakt en hebben we 230km gereden langs Greymouth tot aan Nelson Creek (omdat Matthijs zo nodig een Swing bridge wil zien). Mooie swing bridge gezien en overgestoken en ook hier gingen we een wandelingetje maken. Op het bord stonden 4 routes en we zouden de korte, van in totaal 900 meter, route nemen langs de rivier. Lisette zag de wegwijzer van het bord en de pijl wees omhoog. Toch het paadje (ongeveer 20cm breed) opgelopen die maar bleef stijgen en stijgen. Prachtig door bos en smalle spellonken, maar hij bleef stijgen. Toen we een half uur geklommen hadden met Pepijn op de arm en Matthijs zo'n 5 liter vocht in zijn shirt had zitten, besloten we toch maar om door te zetten, ons realiserend dat we de lange 3 kilometer bergroute naar de top te pakken hadden en dat op slippers (Lisette op die van mij) en ik op mijn Tom's (dat zijn een soort espadrilles). Uiteindelijk een mooie tocht van 2 uur, ipv 20 minuten.

Zo, nu zijn we in Moana, een camping vlakbij de Arthur's pas. We zijn ongeveer de enige op de camping en zijn nu een beetje moe :) Dus we drinken nog een wijntje en wensen jullie een zeer mooie januari dag toe en tot de volgende keer!

Veel liefs van ons,

MLP

1. Caroline:
    14 januari 2016
    Amazing photos guys! Brings back so many memories of doing the same journey ourselves 14 years ago! Keep safe and have fun, love from us all xxx
  2. A.essens:
    14 januari 2016
    daar moeten toch forellen zitten.....
  3. Coby:
    Lieve MLP,
    Wat beleven veel! Wat een durf! Maar niet springen hoor.
    Leuk verhaal van die "grote"jongen die zelf helemaal trots was op wat hij gedaan heeft.
    Prachtige natuur!
    Geniet weer lekker, groet Coby
  4. Letitia:
    15 januari 2016
    Thanks for all these stories and pictures!
    We get to travel a bit with you.
    Groetjes uit Guatemala :)
  5. Nancy Janssens:
    15 januari 2016
    Geweldig om te lezen allemaal geniet ervan en zeer benieuwd naar de volgende verhalen.
    Trouwens , leuk om te lezen dat je even naar je oom bent geweest thijs....franz jozef...wist niet dat mijn vader zijn eigen plek had in NZL
  6. Herre en Hennie:
    15 januari 2016
    Wat zien jullie veel geweldig hoor.Heel leuk om jullie verslagen te lezen.
    Groetjes Herre en Hennie
  7. Marjolein:
    15 januari 2016
    Jullie hebben de vaart er goed in zitten! Klinkt weer goed die verhalen en mooie foto's....maar die van Pepijn op de WC is de winnaar dit keer!!
    Enjoy!
    Dikke kus van Marjolein en Marilou