(8) Exmouth - Perth - Melbourne - Adelaide - Alice Springs - Uluru - Melbourne

21 februari 2016 - Melbourne, Australië

Hallo Allemaal!

We hopen dat alles goed gaat met jullie?

Hier gaat het heel goed. Het is alweer een tijdje geleden dat wij schreven, dus ga maar even zitten voor wat kilometer belevingen.

De snorkeltocht was super! We vertrokken met een mooie catamaran voor een trip van 4 uur vanuit Coral Bay. Het water is hier super, super helder en strak licht blauw. De temperatuur was tegen de 32 graden, dus perfect om op het water te zitten. Buiten hele scholen ‘snapper’ zie je veel mooi koraal en maak je kans om schildpadden te zien. Helaas zagen wij die niet en ook de haai hebben we niet gezien die blijkbaar rond de boot zwom toen Matthijs vrolijk en nog als enige in het water lag… en dat is waarschijnlijk maar goed ook :)

De dag erop zijn we in Exmouth aangekomen. Dit wordt ons meest noordelijke punt in west Australie. Exmouth ligt 1200 km boven Perth en staat bekend om de walvishaaien die hier vanaf april zijn. Verder staat het bekend om zijn vele snorkel stranden en ‘outback’ natuur. In Exmouth was het redelijk uitgestorven en dus hebben we de middenstand aan een goed voorseizoen geholpen, door onze eigen snorkel gear aan te schaffen en meteen wat nieuwe badkleding tegen de zon. De temperatuur liep hier op tot tegen de 40 graden, wat voor de lokale bevolking aan de koele kant leek te zijn..

In de avond zijn we met een schildpadden wildlife preserve meegegaan naar het strand. Het is het seizoen dat schildpadden aan land komen om eieren te leggen, maar buiten de sporen op het strand was er geen schildpad te zien. Matthijs is de volgende ochtend nog om 4uur opgestaan om toch nog op het strand te gaan kijken, maar ook toen: alleen verse sporen, maar geen schildpadden (wel tientallen levende kangoeroes langs de kant van de weg!).

In de middag zijn we gaan snorkelen bij Turquoise Bay: het schitterendste strand wat wij ergens gezien hebben, kristal helder water met prachtig wit zand. En tijdens een van de snorkelsessies besloot toen eindelijk een schildpad een stuk mee te zwemmen. Aan het eind van de dag hebben we nog een klein wandelingetje gemaakt in het Ningaloo Nature Parc. En toen weer 90 kilometer terug naar het hotel (grappig dat iedereen in Australie 180km blijkbaar een normale rit vindt om even te gaan snorkelen..!).

30 januari zijn we vroeg weggereden richting Perth. We hebben een niet noemenswaardige stop in Geraldton gemaakt en de volgende dag kwamen we in Fremantle aan. In dit leuke voorstadje van Perth zijn we 2 dagen gebleven in een top hotel, waarna we naar Nathan en Marije zijn gegaan. Nathan (vriend en oud collega van Matthijs) en Marije wonen prachtig in Perth en Pepijn had daar de tijd van zijn leven met Lara (5) en Menno (2 1/2). Het was geweldig daar: Fish & Chips eten met z’n allen op Cottesloe Beach, Nathan en Matthijs de volgende dag een rondje 18 gegolft en Lisette,  Marije en de jongens gingen naar Caversham Wildlife Park. Echt top, dus Marije en Nathan: Many thanks again!

Eindstand Perth - Exmouth - Perth: 2700km

Op 5 februari zijn we naar Melbourne gevlogen en hebben we in een groot en luxe appartement 5 dagen doorgebracht in het stadsdeel Docklands. Hoogtepunten hier waren de City Circle Tram die rond het levendige centrum rijdt, het zee aquarium waar je onder een geweldig scala van haaien, roggen en meer loopt, het leuke stadsdeel Fitzroy en een bezoek van Matthijs aan de barbier, wat ook een hele ervaring voor Pepijn was.

In de 5 dagen Melbourne moesten we bedenken hoe de volgende 10 dagen te besteden voordat op 19 februari onze camper klaar zou staan, laten we zeggen een luxe probleempje :). We besloten om op 10 februari een auto te huren en de Great Ocean Road te gaan rijden. De route gaat via de kust vanuit Melbourne richting Adelaide. Volgens een toeristische omschrijving die wij ergens lazen, kun je er 5 dagen (met 5 stops) over doen om in Adelaide aan te komen.

Alhoewel we op dag 1 pas in de middag vertrokken, zaten we in de avond al op stop twee van de aangegeven route. ’s Avonds bij het eten hebben we toen besloten om deze route dan ook maar te laten voor wat het is en in plaats daarvan ver door te rijden om echt naar het midden van Australie te gaan. Het plan was om tot Uluru (Ayeres Rock) te komen, iets wat wij beiden graag wilden zien, maar wat we eigenlijk te ver achtten.

Uluru is zo’n 2600 km rijden vanuit Melbourne en op deze route zijn slechts enkele stops te maken. Wij kozen voor Port Pieri en vervolgens Coober Pedy. Deze tochten zijn dwars door de outback. en het enige wat je ziet is woestijn met lage begroeiing, road trains en zo’n 15 auto’s iedere 200 kilometer. De dorpjes bestaan uit niet meer dan 1500 inwoners, liggen tegen de 300 tot 700 kilometer van elkaar verwijderd en bestaan uit een weg en wat winkels die allemaal verlaten lijken. Verder wordt het hier zo’n 40-45 graden en zie je borden langs de kant van de weg die met trots laten zien dat de eerste mini market zich op 350 kilometer bevindt en dat je daar dan koffie en benzine kunt krijgen: GEWELDIG!

Aangezien deze trip vrij ongepland was, hadden wij geen hotel in Uluru geboekt en wat bleek toen we al 1600km onderweg waren….alle hotels in Uluru zaten vol! Als alternatief zijn we toen doorgereden naar Alice Springs, waar we twee nachten zijn gebleven en het Flying Doctors museum hebben bezocht (hier opgericht) en mooie natuur hebben gezien bij 43 graden Celcius. Vanuit de woestijn wordt de natuur net voor Alice Sprigs indrukwekkender, met rond Alice Springs veel mooie rode bergketens en Gorges.

Ondertussen bleven we zoeken naar een hotelkamer in Uluru en uiteindelijk vonden we nog een kamer in een super de luxe hotel.

Op 15 februari kwamen we na 5 uur rijden aan bij Uluru, het midden van ‘Australia’s Red Centre’. Na het inchecken zijn we eerst naar de rotsformaties van Kata Tjuta gegaan. Deze 36 reusachtige ronde rode rotsbollen, waarvan de hoogste 546 meter hoog reikt, liggen 30 km voorbij Uluru. Deze rotsen zijn enorm indrukwekkend, zeker met de diep blauwe lucht, de hitte & het felle zonlicht, de 43 graden hete wind en zonder al te veel toeristen.

Na Kata Tjuta zijn we teruggereden naar de -voor Aboriginals- heilige rots Uluru. Ook deze rots van 348 mtr hoog en een omtrek van ruim 9km is overweldigend. Zeker ook de volgende ochtend vroeg toen we om 6 uur aanwezig waren om de zonsopgang mee te maken vanuit de woestijn aan de voet van Uluru. Vanaf dit punt heb je tevens een prachtig zicht op de sterrenhemel: super heldere sterren tegen een diep zwart heelal. Ook zwart waren de tientallen vliegen die op je gaan zitten als je maar een stap buiten de auto zet :) Lisette en ikzelf hadden daarvoor vliegennetjes aangeschaft, maar dat is natuurlijk niet cool als je net 2 bent, dus Pepijn bleef puur-natuur!

Nu na anderhalve dag Uluru zijn wij na 3 volle dagen rijden weer terug in Melbourne.

Eindstand Melbourne - Adelaide - Alice Springs - Uluru - Melbourne: 5800km

Gisteren hebben we onze camper opgehaald, ons tevredenheidspercentage (en als dit geen woord was, dan is het er nu een) voor deze camper ligt tot nu toe rond de 22%, dus even kijken hoe dit gaat :)

Plan is nu om richting Sydney te gaan en dan langs de oostkust naar Cairns.

Genoeg kilometers voor de boeg, dus wij melden ons weer als we wat beleefd hebben!

We wensen jullie nog een goede zondag en horen graag hoe het met jullie gaat!

Veel groeten en liefs van ons,

MLP

1. Piet en Hanneke:
    21 februari 2016
    Alweer een mooi verslag van de grote reis die jullie maken.Prachtig,geweldig wat jullie allemaal doen en zien.
    Bovendien steeds zomerse temperaturen en dus lekker genieten .
    Pepijn vindt het ook heel leuk en wordt ook al een stoer ventje.
    Nog veel plezier.
    Gr.Piet en Hanneke
  2. Suus:
    23 februari 2016
    Lief trio,zo te zien maken jullie het heel goed?Het is niet na te vertellen denk ik wat jullie ervarener dan soms 47 gr.....wat goed dat jullie naarde rode bergen geweest zijn en dan die opkomende zon achter de horizon,ik kan bij elke foto wel een vraag stellen maar die bewaar ik maar als jullie ooit weer deze kant opkomen.
    Het lijkt wel of jullie al een jaar weg zijn.wat kunnen die schildpadden een enorm stuk grond omploegen en ze gooien al het zand achter zich neer. Ook mooi dat jullie het begin van de flying dokters in het museum gezien hebben,ik zie ze nog komen op de smalle airstrip op het plot in Ndala en dan vaak bijna nergens kunnen staan van wege de modderstromen. En dan dat kleine stipje PEPIJN op een enorm leeg en groot terrein of zomaar in de woestijn... Wat vermaakt hij zich en praat hij al wat meer? Ik vind jullie verhalen geweldig,dank daarvoor.
    Goed dat jullie veel opschrijven ,voor later...liefs van Suus en tot gauw.
  3. Assu engwerda:
    13 maart 2016
    Indruk wekkend. Het leest gemakkelijker dan 2600km rijden om de 40 graden Celsius.. Geniet er van en tot horens

assu 1